Information om Corona/Covid-19

Hur påverkar pandemin min bokade resa med Snälltåget?

Under trafikinformation hittar du mer information kring hur Corona/Covid19-pandemin påverkar din bokade resa.

Vilka åtgärder har ni vidtagit i samband med pandemin?

Snälltåget följer löpande myndigheternas rekommendationer och uppdaterar oss löpande om utvecklingen på destinationerna. Om myndigheternas rekommendationer kring resor förändras kommer vi givetvis att följa dessa. 

För dig som reser - tänk på detta:

  • Du ska endast resa om du är frisk.
  • Känner du dig tveksam till att resa ska du inte resa.
  • Håll avståndet till dina medresenärer när du ska gå av och på tåget, när du står i kön till toaletten.
  • Besök gärna vår Krog, men håll avståndet och om du kan, undvik att komma när flest vill äta, t ex vid lunchtid (11.30 - 12.30) eller middagstid (17.30 - 19.00).
  • I Krogen är platserna förbehållet resenärer som ska äta varm mat och dricka öl eller vin. Vi har kaffe, te, läsk, vatten, smörgåsar, sallader, fika och godis till försäljning som du kan ta med till din plats.

Fler platser ombord för att kunna hålla avstånd

Ombord på tågen har vi ökat kapaciteten i antal platser för att öka avståndet mellan er som reser. Före 30 juni förekommer det i enstaka fall att du kan komma att sitta jämte en annan person som du inte reser med. Under sommaren reser fler tillsammans och vi kommer därför att öka mängden platser i bokning, vilket kan innebära att du kan komma att placeras brevid en annan person.

Vi har infört möjligheten att boka en egen kupé, i vilken du kan resa själv eller tillsammans med ditt resesällskap. Egen kupé säljs endast på Snälltåget.se

På våra anslutande bussar till och från Jönköping, Växjö och Blekinge har vi begränsat till antalet resenärer så att ungefär hälften av platserna säljs. Är det många resenärer på bussen ber vi er som reser tillsammans att sätta er tillsammans.

 

Bokning och biljetter

Var kan jag köpa biljett med Snälltåget?

Du kan köpa din biljett här på Snälltåget.se eller genom vår Kundtjänst. Bokar du genom vår Kundtjänst tillkommer en avgift på 100 kr om biljetten kan bokas här på webben. Du kan även köpa din resa hos resebyråer som säljer tågbiljetter, som Skånetrafikens Kundservice, Pressbyrån eller 7 Eleven.

Jag har inte fått min biljett.

Kika gärna i skräpposten så att mailen från oss inte har hamnat där. Du får endast en bokningsbekräftelse när du ska resa med Snälltåget, den gäller som biljett. Är din resa med flera tåg eller bussbolag får du ett separat mail med en PDF-fil till din e-post.

Har du inte fått din biljett - maila oss på snalltaget@snalltaget.se med uppgifter om ditt namn, telefonnummer, vilken station du ska stiga på och vilken avgångstid så försöker vi hjälpa dig så fort som möjligt. Är det tätt inpå avgång kan du fråga tågpersonalen innan du går ombord på tåget.

Vi ska resa fler än sex personer.

Skicka ett mail till oss på snalltaget@snalltaget.se med uppgifter hur många ni ska resa, namn, telefonnummer och ålder så gör vi bokningen åt er. Du betalar med Visa, MasterCard, Paypal eller Swish på Snälltåget.se.

Vad gäller kring ombokning och återköp?

Snälltåget har ändrat villkor för ombokning och återköp fr o m 2020-05-13. Bokningar som gjorts före 2020-05-13, men för resa framåt i tiden och som ej varit möjliga att omboka eller återbetala är nu ombokningsbara biljetter.

Följande regler gäller för både ombokningsbara och återbetalningsbara biljetter.

  • Sittplats och Vilstol skall avbokas eller ombokas senast 24 timmar före avresa.
  • Egen kupé och Egen kupé Komfort skall avbokas senast sju dygn före avresa.

När en ombokningsbar biljett avbokas får resenären ett värdebevis som består av biljettpriset exklusive bokningsavgiften som gäller för köp av resor inom 180 dagar. Värdebeviset kan användas för att köpa en ombokningsbar resa med Snälltåget.

Vid köp av en resa där priset understiger ombokningsvärdet får resenären ett värdebevis på mellanskillnaden. Vid bokning på Snälltåget.se får du automatiskt värdebevis på mellanskillnaden, bokar du genom en återförsäljare måste du kontakta oss för att få ditt värdebevis på mellanskillnaden.

Bokningsavgift återbetalas ej och ingår inte i ombokningsvärdet. Bokningsavgiften är 9 kr för Sittplats och Vilstol och 79 kr för Egen kupé och Egen kupé Komfort när du köpt din resa på Snälltåget.se.

Har du köpt din resa genom SJ kan ska du avboka och omboka på SJs hemsida.

Hur får jag reda på när ni öppnar bokningen?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så blir du först att få veta när vi öppnar bokningen framåt i tiden.

Måste även små barn ha biljett?

Alla resenärer måste ha biljett på Snälltåget, även små barn.

Även om ett spädbarn sitter i famnen behövs det oftast lite mer utrymme, vilket är till fördel både för dig och ditt barns resa, men även för dina medresenärer. Tänk på att barnvagnar ska fällas ihop före ombordstigning.

Inför din resa

Hur mycket bagage får jag ta med?

Du får ta med dig följande handbagage ombord på tåget:

  • ett handbagage av maxmåttet 55x40x23 cm och
  • ett handbagage av maxmåttet 80x50x35 cm och
  • ett mindre personligt föremål, t ex handväska.

På våra tåg till Jämtlandsfjällen rekommenderar vi att du checkar in skidor och annat större bagage i vår resgodsvagn som går i tåg 3900/3901 och 3920/3921.

Kan jag ta med mig barnvagn ombord på tåget?

Ja, men du måste fälla ihop din barnvagn innan du går ombord eftersom tågets dörrar och passager är smala. Plattformen och tåget har också en höjdskillnad som gör att du måste lyfta in vagnen.

Kan jag värma barnmat ombord på tåget?

Ja, vi kan värma barnmat i köket i vår restaurangvagn. Vi värmer dock endast barnmat och inte annan medhavd mat. 

Kan jag ta med mig sällskapsdjur?

Sällskapsdjur är välkomna ombord i särskilt anvisad djuravdelning. Du får ta med dig ett sällskapsdjur per biljett och djuret ska vara på golvet.

När du bokar väljer du "Djur Tillåtet" under Platsegenskaper i webbokningen. Om alternativet inte dyker upp finns det ingen djuravdelning eller så är den fullbokad. På våra nattåg till Jämtland är det möjligt att resa med djur i sittvagn eller i Egen kupé. Bokning av djur i nattåg sker genom Kundtjänst.

Av hänsyn till allergiker får djur inte färdas i andra delar av tåget, undantaget är ledarhund som får medfölja även i övriga utrymmen.

Kan jag ta med min cykel?

Cykel får medföras ombord på våra fjälltåg som går på sommaren och hösten. Av utrymmesskäl är det inte tillåtet att ta med cykel ombord på våra andra tåg.

Kan jag resa med rullstol eller permobil?

Vid resa med rullstol gäller följande förutsättningar: Våra vagnar är inte i nivå med perrongen och det saknas lift till tågets ytterdörrar och du måste själv kunna ta dig ombord. Höjdskillnaden är ca 65 centimeter från plattform. Tågets ytterdörrar är ca 60 cm breda och efter vestibulen finns det passager som är 45 cm breda. Tågets toaletter är trånga och inte anpassade för rullstolar och det finns inga särskilda platser för rullstolar ombord på tåget, dessa måste fällas ihop och hanteras som bagage.

Permobil kan med dessa förutsättningar inte användas vid resa med våra tåg.

Finns det restaurangvagn på tåget?

På alla våra avgångar inom Sverige har vi med vår restaurangvagn "Krogen". 

På våra tåg till Tyskland har vi en mindre servering av dryck och snacks.

 

 

Kan jag boka bord i Krogen?

Det kommer att vara möjligt att boka bord på våra avgångar i framtiden. Utveckling pågår. Vi kommer att informera dig inför din avgång om det är möjligt att boka bord.

Var hittar jag mer information om våra biljettregler?

I våra resevillkor hittar du vår biljettregler, allmänna villkor för tågresor och vår integritetspolicy.

Under resan

Jag kan inte koppla upp mig på Wi-Fi ombord.

Vårt nätverk ombord heter Snalltaget eller Snälltåget. Du måste öppna en webbläsare för att komma åt vår startportal som finns på snalltaget.se/internetombord. Är du inte aktiv på en timme loggas du automatiskt ut och måste logga in igen. 

Tänk på att hastigheten är begränsad. Wi-Fi finns endast inom Sverige. 

 

Är mitt tåg eller buss försenad?

Information om aktuella och planerade trafikförändringar finner du här.

Beräknas ditt tåg eller buss bli mer än 30 minuter försenat informerar vi dig även på det SMS-nummer du angav i din bokning.

Mitt tåg är försenat - vad har jag för rättigheter?

Som resenär har du följande alternativ om Snälltåget beräknas mer än 60 minuter sent till slutstationen.

A) Du kan avbryta din resa och får pengarna tillbaka (gäller även biljetter som inte är återköpsbara). För att få pengarna tillbaka måste du först avboka din resa innan tågets beräknade avgångstid från din station (se nedan om hur du avbokar) och därefter ansöka om återbetalning i formuläret om restidsgaranti.

B) Väljer du att fortsätta resan och tåget blir 60-119 minuter försenat vid ankomst har du rätt till 25 % ersättning av biljettpriset och är tåget mer än 120 minuter försenat har du rätt till 50 % av biljettpriset i ersättning.

Här ansöker du om ersättning för försening.

Var förseningen redan känd när du köpte din biljett har du ingen rätt till ersättning.

Vad händer om tåget blir sent och jag missar anslutande buss eller tåg?

Har du en Resplus-biljett (står överst på PDF-filen) hjälper vi dig med information om och vid behov ombokning till nästa förbindelse. Är det sista förbindelsen för dagen ordnar vi med taxi eller övernattning. Har du ingen Resplusbiljett som tar dig hela vägen kan vi tyvärr inte hjälpa dig mer än med information om nästa förbindelse.

Efter resan

Vad vänder jag mig om jag glömt något ombord på Snälltåget?

Kontakta oss genom att fylla i vårt formulär för hittegods så kontaktar vi dig när vi har fått in föremålet. 

Mitt tåg blev försenat - har jag rätt till ersättning?

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning vid försening enligt EG 1371/2007 artikel 17.

Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader, förlorad arbetsinokmst eller "sveda och värk".

 

Jag är inte nöjd - jag vill reklamera min resa!

Om ditt ärende gäller försening, använd formuläret för ersättning enligt EG 1371/2007 Klicka här för att komma till formuläret.

Gäller din fråga något annat än försening, använd formuläret för att lämna synpunkter Klicka här för att komma till formuläret.

Om du har problem med ett internetköp och inte lyckas lösa det med näringsidkaren, kan du använda EUs plattform för att skicka in ditt klagomål till ett godkänt tvistlösningsorgan

Kontakta Snälltåget

Hur kan jag komma i kontakt med er?

Hittar du inte svaret på din fråga ovan är du välkommen att kontakta oss. Maila oss gärna på snalltaget@snalltaget.se i första hand. Vi prioriterar ärenden som gäller resa inom kort eller trafikstörningar.

Har du ett brådskande ärende kan du kontakta oss på telefon 040-669 62 00 på vardagar 09.00–12.00 och 14.00–16.00.