Kontakt med Snälltåget

Hur kan jag komma i kontakt med er?

Du hittar svaret på vanliga frågor nedanför på denna sida.

Du kan också maila in din fråga/ärende på snalltaget@snalltaget.se eller skicka ett meddelande genom Facebook Messenger. Vi är på plats alla dagar mellan 8 och 21. Kring jul- och nyårsafton tar vi dock ledigt tidigare och kommer senare dagen efter.

Upplever du ett problem ombord ska du alltid kontakta tågpersonalen.

Om ditt ärende gäller försening, gå till minresa och knappen "Försenad" efter att du har rest alla resor som finns i bokningen.

Du kan också komma i kontakt med oss på telefon 040-669 62 00 alla dagar 09.00–12.00 och 14.00–16.00. 

Bokning och biljetter

Var kan jag köpa biljett med Snälltåget?

Du kan köpa din biljett här på Snälltåget.se eller genom vår Kundtjänst. Bokar du genom vår Kundtjänst tillkommer en avgift på 100 kr om biljetten kan bokas här på webben. Du kan även köpa din resa hos resebyråer som säljer tågbiljetter, som Skånetrafikens Kundservice, Pressbyrån eller 7 Eleven.

Du kan även köpa din biljett via DB Reisezentrum, DSB Salg & Service på København H, online på dsb.dk eller genom att ringa +45 70 13 14 18. DB och DSB kan sälja biljetter fram till 2 månader före avgång. Anledningen till att försäljningen via DB och DSB inte är öppen längre fram i tiden är att vi inte kan kontakta dig som kund om tidtabellen skulle ändras vid ett planerat banarbete eller annan trafikstörning. Har du köpt en biljett via DB och DSB ber vi att du kontrollerar om tidtabellen är ändrad ca 1 vecka före avresa på Snälltåget.se/trafikinformation. 

Jag har inte fått min biljett.

Kika gärna i skräpposten så att mailen från oss inte har hamnat där. Du får endast en bokningsbekräftelse när du ska resa med Snälltåget, den gäller som biljett. Är din resa med flera tåg eller bussbolag får du ett separat mail med en PDF-fil till din e-post.

Har du inte fått din biljett - maila oss på snalltaget@snalltaget.se med uppgifter om ditt namn, telefonnummer, vilken station du ska stiga på och vilken avgångstid så försöker vi hjälpa dig så fort som möjligt. Är det tätt inpå avgång kan du fråga tågpersonalen innan du går ombord på tåget.

Vi vill lägga till fler eller ändra personer i vår kupé, kan vi göra det?

Vill du lägga till fler personer i kupén så måste du boka om din resa. Är ni färre behöver ni inte boka om. Vi behöver veta vilka resenärer som är ombord på tåget och detta är särskilt viktigt i den gränsöverskridande trafiken då resenärslistorna lämnas till Polis och Tull.

Vi ska resa fler än sex personer.

Skicka ett mail till oss på snalltaget@snalltaget.se med uppgifter hur många ni ska resa, namn, telefonnummer och ålder så gör vi bokningen åt er. Du betalar med Visa, MasterCard, Paypal eller Swish på Snälltåget.se.

Vad gäller kring ombokning och återköp?

Snälltågets biljetter som köps på Snälltåget.se är ombokningsbara. Mot tillägg kan biljetten även vara återbetalningsbar.

Köper du en biljett samma dygn som du ska resa (Egen kupé sex dygn före avresa) är biljetten inte omboknings- eller återbetalningsbar.

Följande regler gäller för både för både ombokningsbara och återbetalningsbara biljetter. 

  • Sittplats, Vilstol och 1 klass skall avbokas eller ombokas senast 24 timmar före avresa.
  • Egen kupé och Egen kupé Komfort skall avbokas senast sju dygn före avresa.

Bokningsavgift (9-79 kr per biljett) återbetalas ej och ingår inte i ombokningsvärdet.  

När en ombokningsbar biljett avbokas får resenären ett värdebevis som består av biljettpriset exklusive bokningsavgiften som gäller för köp av resor inom 180 dagar. Värdebeviset kan användas för att köpa en ombokningsbar resa med Snälltåget. Vid köp av en resa där priset understiger ombokningsvärdet får resenären ett värdebevis på mellanskillnaden. Vid bokning på Snälltåget.se får du automatiskt värdebevis på mellanskillnaden, bokar du genom en återförsäljare måste du kontakta oss för att få ditt värdebevis på mellanskillnaden.

Har du köpt din biljett genom oss på Snälltåget så kan du avboka eller omboka din resa här. En återköpsbar biljett går inte att boka om, den går bara att boka av.

Biljetter som köps via SJ är inte möjliga att ändra eller omboka. Om du har köpt en återbetalningsbar biljett kan du få den återbetald om den avbokas enligt ovanstående regler som för Snälltågets biljetter.

Om du köpt din biljett i andra försäljningskanaler kan biljetten vara ombokningsbar eller återköpsbar, då gäller samma regler som för Snälltåget.se.

Hur får jag reda på när ni öppnar bokningen?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så blir du först att få veta när vi öppnar bokningen framåt i tiden.

När kör ni till Berlin?

Mer om våra avgångar till Berlin hittar du på Snälltåget.se/Berlin.

Måste även små barn ha biljett?

Alla resenärer måste ha biljett på Snälltåget, även små barn.

Även om ett spädbarn sitter i famnen behövs det oftast lite mer utrymme, vilket är till fördel både för dig och ditt barns resa, men även för dina medresenärer. Tänk på att barnvagnar ska fällas ihop före ombordstigning. Små barn som delar bädd i egen kupé på nattåg behöver ingen biljett.

Inför din resa

Hur mycket bagage får jag ta med?

Du får ta med dig följande handbagage ombord på tåget:

  • ett handbagage av maxmåttet 55x40x23 cm och
  • ett handbagage av maxmåttet 80x50x35 cm och
  • ett mindre personligt föremål, t ex handväska.

På våra tåg till Jämtlandsfjällen rekommenderar vi att du checkar in skidor och annat större bagage i vår resgodsvagn som går i tåg 3900/3901 och 3920/3921.

Kan jag ta med mig barnvagn ombord på tåget?

Ja, men du måste fälla ihop din barnvagn innan du går ombord eftersom tågets dörrar och passager är smala. Plattformen och tåget har också en höjdskillnad som gör att du måste lyfta in vagnen.

Kan jag värma barnmat ombord på tåget?

Ja, vi kan värma barnmat i köket i vår restaurangvagn. Vi värmer dock endast barnmat och inte annan medhavd mat. 

Kan jag ta med mig sällskapsdjur?

Sällskapsdjur är välkomna ombord i särskilt anvisad djuravdelning. Du får ta med dig ett sällskapsdjur per biljett och ska vara på golvet.

När du bokar väljer du "Jag vill resa med djur" i första steget i webbokningen. 

På våra nattåg till Jämtland är det möjligt att resa med sällskapsdjur i sittvagn eller i Egen kupé till Undersåker, Åre, Duved, Enafors och Storlien. Bokning av sällskapsdjur i nattåg sker genom Kundtjänst.

På våra nattåg till Berlin är det möjligt att resa med sällskapsdjur i Egen kupé. Bokning av sällskapsdjur i nattåg sker genom Kundtjänst.

Av hänsyn till allergiker får sällskapsdjur inte färdas i andra delar av tåget, undantaget är ledarhund som får medfölja även i övriga utrymmen.

Kan jag ta med min cykel?

Cykel får medföras ombord på våra fjälltåg som går på sommaren och hösten. Av utrymmesskäl är det inte tillåtet att ta med cykel ombord på våra andra tåg.

Kan jag resa med rullstol eller permobil?

Vid resa med rullstol gäller följande förutsättningar: Våra vagnar är inte i nivå med perrongen och det saknas lift till tågets ytterdörrar och du måste själv kunna ta dig ombord. Höjdskillnaden är ca 65 centimeter från plattform. Tågets ytterdörrar är ca 60 cm breda och efter vestibulen finns det passager som är 45 cm breda. Tågets toaletter är trånga och inte anpassade för rullstolar och det finns inga särskilda platser för rullstolar ombord på tåget, dessa måste fällas ihop och hanteras som bagage.

Permobil kan med dessa förutsättningar inte användas vid resa med våra tåg.

Finns det restaurangvagn på tåget?

På alla våra avgångar inom Sverige har vi med vår restaurangvagn "Krogen". 

På våra tåg till Tyskland har vi en mindre servering av dryck och snacks.

 

 

Behöver jag boka bord i Krogen?

Vill du njuta av varm mat, dricka öl eller vin måste du boka bord i förväg. Vi erbjuder även möjligheten att ta med kaffe, te, läsk, vatten, smörgåsar, sallader, fika och godis till din sittplats ute i tåget.

Var hittar jag mer information om Snälltågets biljettregler?

I våra resevillkor hittar du vår biljettregler, allmänna villkor för tågresor och vår integritetspolicy.

Under resan

Jag kan inte koppla upp mig på Wi-Fi ombord.

Vårt nätverk ombord heter Snalltaget eller Snälltåget. Du måste öppna en webbläsare för att komma åt vår startportal som finns på snalltaget.se/internetombord. Är du inte aktiv på en timme loggas du automatiskt ut och måste logga in igen. 

Tänk på att hastigheten är begränsad. Wi-Fi finns endast inom Sverige.  Vagnarna som går till/från Berlin har inget Wi-Fi, men det kommer att installeras senare under 2022.

 

Är mitt tåg eller buss försenad?

Information om aktuella och planerade trafikförändringar finner du här.

Beräknas ditt tåg eller buss bli mer än 30 minuter försenat informerar vi dig även på det SMS-nummer du angav i din bokning.

Mitt tåg är försenat - vad har jag för rättigheter?

Som resenär har du följande alternativ om Snälltåget beräknas mer än 60 minuter sent till slutstationen.

A) Du kan avbryta din resa och får pengarna tillbaka (gäller även biljetter som inte är återköpsbara). För att få pengarna tillbaka måste du först avboka din resa innan tågets beräknade avgångstid från din station. Du avbokar på Snälltåget.se/minresa eller där du köpte din biljett, t ex Snälltåget.se. För att få återbetalning (eller nytt värdebevis om resan är betald med värdebevis) måste du efter att du avbokat biljetten även skicka ett mail till snalltaget@snalltaget.se där du uppger ditt bokningsnummer.

B) Väljer du att fortsätta resan och tåget blir 60-119 minuter försenat vid ankomst har du rätt till 25 % ersättning av biljettpriset och är tåget mer än 120 minuter försenat har du rätt till 50 % av biljettpriset i ersättning.

Du ansöker om ersättning via minresa.

Var förseningen redan känd när du köpte din biljett har du ingen rätt till ersättning.

Vad händer om tåget blir sent och jag missar anslutande buss eller tåg?

Inom Sverige

Har du en Resplus-biljett (står överst på PDF-filen) hjälper vi dig med information om och vid behov ombokning till nästa förbindelse. Är det sista förbindelsen för dagen ordnar vi med taxi eller övernattning. Har du ingen Resplusbiljett som tar dig hela vägen kan vi tyvärr inte hjälpa dig mer än med information om nästa förbindelse.

Utanför Sverige

Varje bolags sträcka du reser med räknas som två olika resor rent juridiskt, oavsett om du kombinerar ihop dessa själv eller köper biljetterna via en resebyrå. Se därför till att du har gott om tid vid tågbyten. Snälltåget har inget ansvar att ersätta dig för nya biljetter eller för följdförseningar på grund av att Snälltåget är försenat, däremot har du rätt att ansöka om ersättning för försening på den del av biljettpriset som du betalt för resan med Snälltåget - i de fall Snälltåget var mer än 60 minuter försenat.

Ska du resa vidare med DB från Hamburg eller Berlin gäller normalt att du kan resa vidare på nästa avgång, även utan platsbiljetter.

Riskera du att missa din anslutning till Snälltågets nattåg i Berlin eller Hamburg ska du i första hand kontakta tågpersonalen ombord på tåget och följ deras anvisningar.  Missar du din anslutning så måste du själv lösa hemresan på annat sätt. Snälltåget kommer inte att återbetala något för att du inte reste med oss.

Har du köpt en kombinerad resa mellan DB/CD och Snälltåget på Snälltåget.se finns särskilda regler, se Snälltåget.se/Tyskland.

Reser med Interrail-kort får du förseningsersättning på tillägget/platsreservationen med Snälltåget, om Snälltåget är försenat. Du kan begära ersättning för försening via Interrail.

 

Efter resan

Vad vänder jag mig om jag glömt något ombord på Snälltåget?

Skicka ett mail till snalltaget@snalltaget.se med ditt bokningsnummer, vilken dag du reste med oss och en beskrivning på det du har glömt, så kontaktar vi dig om vi får in det du söker.

Mitt tåg blev försenat – har jag rätt till ersättning?

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 1371/2007 artikel 17. Det gör du när hela din resa (fram och åter) har kommit fram till slutstation enligt tidtabell under min resa. Knappen heter Försenad? och finns längst ner och visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.

Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller "sveda och värk".

 

Jag är inte nöjd – jag vill reklamera min resa!

Om ditt ärende gäller försening, gå till minresa och knappen "Försenad" efter att du har rest alla resor som finns i bokningen.

Gäller din fråga något annat än försening, skicka till snalltaget@snalltaget.se med ditt bokningsnummer och en beskrivning på vad du inte är nöjd med.

Om du har problem med ett internetköp och inte lyckas lösa det med näringsidkaren, kan du använda EUs plattform för att skicka in ditt klagomål till ett godkänt tvistlösningsorgan.