Trafikinformation
Nedan hittar du aktuell trafikinformation för Snälltåget i Sverige. För trafikinformation i Danmark, Tyskland och Österrike hänvisar vi till stationernas avgångstavlor.
Läs om planerade trafikstörningar längre ner på sidan. Där hittar du också information om vad du har för rättigheter vid en försening som överstiger 60 minuter.
Busshållplatser Karlskrona–Alvesta
Snälltågets anslutande buss Karlskrona–Alvesta angör följande hållplatser:
Karlskrona – bussen avgår från Kungsplan.
Ronneby – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge E.
Karlshamn – bussen avgår från hållplatsen Karlshamn Centrum Väst, läge A, som ligger nere i centrum (alltså inte vid järnvägsstationen). Visa hållplatsen i Karlshamn på Google Maps (öppnas i ny flik).
Tingsryd – bussen går från hållplats E
Växjö – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge X.
Alvesta – bussen avgår från hållplats D, vid Sjögatan. Följ skyltning för ersättningstrafik. Se karta till hållplatsen i Alvesta (öppnas i ny flik).
Information om tågnummer
I vissa fall skiljer sig turnumret du har på din biljett och skyltningen på stationen.
| Tågnummer på biljett | Tågnummer på stationens tavlor och skyltar |
|---|---|
| 311 Stockholm - Malmö | 3941 |
| 312 Malmö - Stockholm | 3942 |
| 10300 från Tyskland | 300 |
| 10300 Malmö - Stockholm | 3940 |
| 10301 Stockholm - Malmö | 3943 |
Malmö → Stockholm C
Tåg 3942Stockholm C → Malmö
Tåg 3943 FordonsfelSpårnummer och förändrade tider är preliminära och kan ändras.
Planerade trafikavvikelser
Här informerar vi om planerade trafikstörningar. För akuta trafikstörningar på mer än 30 minuter skickar vi SMS till ditt mobilnummer som du angav när du bokade din resa.
København ersätts av København Ørestad
Alla tåg som skulle stannat på København Syd stannar istället på København Ørestad fram till 14 december.
Banarbete Hässleholm–Alvesta 20 december 2025, 17–18 januari, 28 februari–1 mars, 14–15 mars, 28–29 mars, 11–12, 25–26 april, 9–10 maj, 23–24 maj, 6–7 juni, 12–13 september, 24–25 oktober, 21–22 november 2026
Snälltågets avgångar omleds via Västkusten med förlängda restider som följd. Tågen stannar inte i Eslöv, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping eller Norrköping dessa datum. Tåget stannar istället i Helsingborg och Göteborg-Mölndal.
Banarbete Lund–Hässleholm 7–8 mars, 30–31 maj, 5–6 september 2026
Banarbetet medför längre restider mellan Lund och Hässleholm. Tågen stannar inte Eslöv dessa dagar.
Tåg 3942, 3943 och 10301 med avgång söndag 8 mars, 31 maj och 6 september påverkas inte av detta banarbete.
Banarbete Halmstad 21 mars och 2–5 april 2026
Tåg 3904 och 3905 körs till och från Göteborg C dessa dagar.
Banarbete Danmark 31 mars–7 april, 22–25 maj, 11–20 juli 2026
Tågen till Berlin med avgång 31 mars–6 april och från Berlin 1–7 april ersätts av buss via Gedser–Rostock.
Tågen till Berlin med avgång 11–19 juli och från Berlin 12–20 juli ersätts av buss via Gedser–Rostock.
Banarbete Katrineholm 18–19 april 2026
Banarbetet medför längre restider mellan Norrköping och Södertälje.
Tåg 3942 och 3943 med avgång söndag 19 april påverkas inte av detta banarbete.
Banarbete Öresundsbron 17–19 april 2026
Tåg 300 med avgång 17 april och tåg 301 med avgång 19 april ersätts av buss mellan Köpenhamn och Malmö.
Banarbete Järna 13 maj 2026
Banarbetet påverkar tåg 3942 och medför längre restider mellan Norrköping och Stockholm. Tåget stannar inte i Södertälje dessa dagar.
Banarbete Järna 14–17 maj 2026
Banarbetet medför längre restider mellan Norrköping och Stockholm. Tågen stannar inte i Södertälje dessa dagar.
Tåg 3942, 3943, 306 med avgång söndag 17 maj påverkas inte av detta banarbete.
Banarbete Östergötland 8–14 juni 2026
Banarbetet medför längre restider mellan Nässjö och Södertälje. Tågen stannar inte i Linköping eller Norrköping dessa dagar.
Banarbete Alvesta 29 augusti, 26 september, 10 oktober, 7 november, 5 december 2026
Tåg 3943 omleds via Västkusten med förlängda restider som följd. Tåget stannar inte i Eslöv, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping eller Norrköping dessa datum. Tåget stannar istället i Helsingborg och Göteborg-Mölndal.
Banarbete norr om Hamburg 30 augusti–1 november 2026 (nätter mot måndag)
Nattåget till och från Berlin får förlängda restider nätter mot måndag mellan 30 augusti och 1 november på grund av banarbete norr om Hamburg.
Mitt tåg är försenat – vad har jag för rättigheter?
Dina rättigheter när ditt tåg beräknas ankomma mer än 60 minuter försenat till slutstationen
- Du kan avbryta din resa och få återbetalning av den del du inte rest. För att få återbetalning måste du avboka din resa innan tågets nya planerade avgångstid.*
- Du kan välja att bli ombokad till annan avgång med Snälltåget. I nuläget måste du kontakta Snälltågets Kundtjänst för detta.*
- Du kan fortsätta att resa och har då rätt till ersättning vid försening, om inte förseningen beror på tredje mans beteende, till exempel personpåkörning, folk i spåret eller extraordinära omständigheter, såsom svåra väderförhållanden som inte Snälltåget kan påverka.
* Ett nattåg kan köra in tid under natten, så för att nattåget ska beräknas bli sent till slutstationen krävs det en försening på mer än 180 minuter vid avgång. Det är tidtabellen på den senaste biljetten som ska jämföras med den aktuella förseningen.
Jag riskerar att missa min anslutning med nästa förbindelse – vad gäller?
Om du reser vidare med ett annat av Snälltågets tåg eller vår anslutande buss
Ska du fortsätta din resa med Snälltågets tåg eller anslutande bussar inväntar vi oftast den andra förbindelsen, till exempel om du reser med Snälltågets anslutande buss. Lyssna på utrop ombord på tåget, eller ta kontakt med tågpersonalen.
Om du reser vidare med annat tåg- eller bussbolag – och har Resplusbiljett
Om du köpt hela resan vid samma tillfälle och det står Resplus på din biljett, omfattas du av Resplus kom-fram-garanti. Det innebär att vi hjälper dig att ta dig till slutstationen som står på din Resplusbiljett. Kontakta tågpersonalen på det tåg som du reser med. Om tåget är försenat redan före avgång, kontakta Snälltågets Kundtjänst.
Om du har köpt separata biljetter
Har du köpt en inrikes biljett med Snälltåget och gjort ett separat köp av annan färdbiljett med annat tåg- eller bussbolag (eller annat färdmedel) gäller inte någon kom-fram-garanti. Snälltågets ansvar gäller då endast till den destination som står på din biljett med oss.
Missad anslutning vid internationell resa
Vid internationella resor samarbetar Snälltåget med andra tågbolag genom överenskommelsen AJC (Agreement of Journey Continuation). I överenskommelsen ingår bland andra CD, DSB, DB och ÖBB. Om du köpt en resa med två bolag som ingår i AJC och missar anslutningen, har du rätt att resa vidare med nästa avgång med samma bolag – utan extra kostnad.
AJC gäller även om biljetterna köpts separat, så länge du har haft tillräcklig bytestid. Snälltåget rekommenderar minst 45 minuters bytestid i till exempel Köpenhamn, Hamburg eller Berlin. För att kunna resa vidare behöver du ett förseningsintyg från Snälltåget. Intyget utfärdas av tågpersonalen och ska visas upp tillsammans med din ursprungliga biljett.
Jag vill avbryta min resa.
Vill du avbryta din resa? Gå till Min resa, ange bokningsnummer och e-postadress och klicka på Sök. I bokningsdetaljerna klickar du på Avboka.
Jag vill fortsätta min resa och ansöka om ersättning.
Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenat vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 782/2021 artikel 17 (öppnas i ny flik).
För att ansöka om ersättning, gå till Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och klicka på Sök för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna klickar du på Försenad?. Knappen visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.
Vi ersätter inte för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller sveda och värk.