Trafikinformation

Nedan hittar du aktuell trafikinformation för Snälltåget i Sverige. För trafikinformation i Danmark, Tyskland och Österrike hänvisar vi till stationernas avgångstavlor.

Längre ner hittar du information om planerade trafikstörningar vid banarbeten samt vad du har för rättigheter vid en försening som överstiger 60 minuter.

Busshållplatser Karlskrona–Alvesta

Snälltågets anslutande buss Karlskrona–Alvesta angör följande hållplatser:

Karlskrona – bussen avgår från Kungsplan.

Ronneby – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge E.

Karlshamn – bussen avgår från busshållplatsen Karlshamn Centrum Väst, läge A som ligger nere i centrum (alltså ej Järnvägsstationen) se Google Maps

Tingsryd bussen går från hållplats E

Växjö – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge X.

Alvesta – bussen går från hållplats D, vid Sjögatan, följ skyltning för ersättningstrafik, se karta.

 

Information om tågnummer

I vissa fall skiljer sig turnumret du har på din biljett och skyltningen på stationen.

Tågnummer på biljettTågnummer på stationens tavlor och skyltar
311 Stockholm - Malmö3941
312 Malmö - Stockholm3942
10300 från Tyskland300 eller 306
10300 Malmö - Stockholm3940
10301 Stockholm - Malmö 3943

Inga tåg aktuella för visning.



Planerade trafikförändringar

Här informerar vi om planerade trafikstörningar. För akuta trafikstörningar på mer än 30 minuter skickar vi SMS till ditt mobilnummer som du angav när du bokade din resa.

Tåg 300/10300 ändrad tidtabell 12/9

Tåg 300/10300 har ny tidtabell. Tåget avgår Berlin 20.17, Hamburg 02.01 och ankommer Höje Taastrup 10.42, Örestad 11.01 och Malmö C 11.30. För resande vidare mot Stockholm hänvisas till tåg 3942 som avgår Malmö 17.14. Nya biljetter kommer succesivt att skickas ut. Önskar du ombokning eller avbokning av din resa - kontakta Kundtjänst senast 10 september.

Tidigarelagd avgång tåg 300/10300 söndagar 4 augusti–22 september

Tåg 300/10300 har fått en tidigare avgångstid från Berlin 17.31 och Hamburg 21.51 på grund av banarbeten Berlin–Hamburg.

Banarbete Lund–Hässleholm 7–8 september samt 9–10 november

Tågen omleds och stannar inte i Eslöv.

Mitt tåg är försenat – vad har jag för rättigheter?

Dina rättigheter när ditt tåg beräknas ankomma mer än 60 minuter försenat till slutstationen

  • Du kan avbryta din resa och få återbetalning av den del du inte rest. För att få återbetalning måste du avboka din resa innan tågets nya planerade avgångstid.*
  • Du kan välja att bli ombokad till annan avgång med Snälltåget. I nuläget måste du kontakta Kundtjänst för detta.*
  • Du kan fortsätta att resa och har då rätt till ersättning vid försening, om inte förseningen beror på tredje mans beteende, t ex personpåkörning, folk i spåret eller extraordinära omständigheter, t ex svåra väderförhållanden som inte Snälltåget kan påverka.

*Ett nattåg kan köra in tid under natten, så för att nattåget ska beräknas bli sent till slutstationen krävs det en försening på mer än 180 minuter vid avgång. Det är tidtabellen på den senaste biljetten som ska jämföras med den aktuella förseningen.

Jag vill avbryta min resa

För att avbryta din resa, gå till Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Avboka".

Jag vill fortsätta min resa och ansöka om ersättning

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 782/2021 artikel 17. För att ansöka om ersättning, gå till Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Försenad?" och visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.

Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller "sveda och värk".