Trafikinformation

Nedan hittar du aktuell trafikinformation för Snälltåget i Sverige. För trafikinformation i Danmark, Tyskland och Österrike hänvisar vi till stationernas avgångstavlor.

Längre ner hittar du information om planerade trafikstörningar vid banarbeten samt vad du har för rättigheter vid en försening som överstiger 60 minuter.

Busshållplatser Karlskrona–Alvesta

Snälltågets anslutande buss Karlskrona–Alvesta angör följande hållplatser:

Karlskrona – bussen avgår från Kungsplan.

Ronneby – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge E.

Karlshamn – bussen avgår från busshållplatsen Karlshamn Centrum Väst, läge A som ligger nere i centrum (alltså ej Järnvägsstationen) se Google Maps

Tingsryd bussen går från hållplats E

Växjö – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge X.

Alvesta – bussen går från hållplats D, vid Sjögatan, följ skyltning för ersättningstrafik, se karta.

 

Information om tågnummer

I vissa fall skiljer sig turnumret du har på din biljett och skyltningen på stationen.

Tågnummer på biljettTågnummer på stationens tavlor och skyltar
311 Stockholm - Malmö3941
312 Malmö - Stockholm3942
10300 från Tyskland300 eller 306
10300 Malmö - Stockholm3940
10301 Stockholm - Malmö 3943

Stockholm C → Malmö

Tåg 3931 
Långt tåg.
Spår
Tid
Från
Stockholm C
Spår 12
12:25   Avgått
Södertälje S
Spår 7
12:45   Avgått
Norrköping
Spår 1
13:52   Avgått
Linköping
Spår 1
14:20   Avgått
Nässjö
Spår 4
15:19   Avgått
Alvesta
Spår 3b
16:00   Avgått
Hässleholm
Spår 3
16:43   Avgått
Lund
Spår 2
17:28  
Till
Malmö
Spår 9
17:42  

Malmö → Stockholm C

Tåg 3942 
Vagnsordning 16-10
Spår
Tid
Lund
Spår 4
17:27  
Eslöv
Spår 3
17:37  
Hässleholm
Spår 4
18:00  
Alvesta
Spår 2
18:43  
Nässjö
Spår 5
19:19  
Linköping
Spår 2
20:19  
Norrköping
Spår 7a
20:47  
Södertälje S
Spår 6
21:52  
Till
Stockholm C
Spår 17
22:11  

Stockholm C → Malmö

Tåg 3943 
Vagnsordning 9-15, 216-218
Spår
Tid
Från
Stockholm C
Spår 12
16:20   Avgått
Södertälje S
Spår 7
16:38   Avgått
Linköping
Spår 1
18:08  
Nässjö
Spår 4
19:06  
Alvesta
Spår 3b
19:45  
Hässleholm
Spår 3
20:25  
Eslöv
Spår 5
20:50  
Lund
Spår 2
21:05  
Till
Malmö
Spår 10
21:20  

Spårnummer och förändrade tider är preliminära och kan ändras.



Planerade trafikförändringar

Här informerar vi om planerade trafikstörningar. För akuta trafikstörningar på mer än 30 minuter skickar vi SMS till ditt mobilnummer som du angav när du bokade din resa.

Banarbete Södertälje–Stockholm, 28–29 september

Tågen kommer att avgå tidigare från Stockholm Central och ankomma senare. Uppehållet i Södertälje Syd ersätts med Södertälje Hamn.

Banarbete i Hamburg, 2–15 oktober (vissa dagar)

Uppehållet på Hamburg Hbf ersätts med Hamburg–Harburg nedanstående tåg och dagar, detta då linjen från Hamburg Hbf är stängd och tåget går annan väg norrut.

14-15 oktober, avgång med tåg 300/10300 Hamburg–Harburg 23.51.

De dagar som inte nämns stannar tåget som vanligt på Hamburg Hbf med avgång 23.59.

 

Akut banarbete i Danmark 27-28 oktober

På grund av ett akut banarbete i Danmark mellan Kolding och Lunderskov kommer följande nattåg att ersättas med buss på delsträckan genom Danmark.

27.10 Tåg 306/10306 tåget går till Padborg 2.32 och därifrån är det ersättningsbuss Padborg 03.05 - Höje Taastrup ca 06.30 - Örestad ca 07.00 - Malmö 07.25. För resande vidare mot Stockholm avgår tåget 8.20.

27.10 Tåg 301/10301 tåget ersätts med landsvägsbuss på sträckan Malmö 22.25 – Örestad 22.55 – Höje Taastrup 23.21 – Padborg 02.30. Tåget avgår från Padborg 02.45 och inväntar buss från Malmö. Ankomsttiden till Hamburg och Berlin ska inte pvåerkas.

28.10 Tåg 300/10300 tåget går till Padborg 2.32 och därifrån är det ersättningsbuss Padborg 03.05 - Höje Taastrup ca 06.30 - Örestad ca 07.00 - Malmö 07.25. För resande vidare mot Stockholm avgår tåget 8.20. 

28.10 Tåg 301/10301 tåget ersätts med landsvägsbuss på sträckan Malmö 22.25 – Örestad 22.55 – Höje Taastrup 23.21 – Parborg 02.30. Tåget avgår från Padborg 02.45 och inväntar buss från Malmö. Ankomsttiden till Hamburg och Berlin ska inte pvåerkas.

För er som reser i bäddplats i delad kupé och egen kupé kommer det inte att finnas linne i kupéerna, utan det kommer att vara en resa motsvarande sittvagn på natten. Ni som reser i delad kupé eller egen kupé kommer att kompenseras med 50% av priset. 

Om du vill avbryta eller omboka din resa, kontakta Kundtjänst på snalltaget@snalltaget.se eller 040-669 62 00 senast 20 oktober.

Banarbete Berlin 12 oktober

tåg 307/10307 stannar vid Berlin-Gesundbrunnen 8.42-8.49 istället för Berlin Hbf.

Banarbete Linköping–Norrköping, 19–20 oktober

Snälltågets avgångar går annan väg (via Hallsberg) och stannar inte i Linköping och Norrrköping. Tågen gör extra uppehåll i Mjölby.

Banarbete Lund–Hässleholm, 9–10 november

Tågen omleds och stannar inte i Eslöv.

Mitt tåg är försenat – vad har jag för rättigheter?

Dina rättigheter när ditt tåg beräknas ankomma mer än 60 minuter försenat till slutstationen

  • Du kan avbryta din resa och få återbetalning av den del du inte rest. För att få återbetalning måste du avboka din resa innan tågets nya planerade avgångstid.*
  • Du kan välja att bli ombokad till annan avgång med Snälltåget. I nuläget måste du kontakta Kundtjänst för detta.*
  • Du kan fortsätta att resa och har då rätt till ersättning vid försening, om inte förseningen beror på tredje mans beteende, t ex personpåkörning, folk i spåret eller extraordinära omständigheter, t ex svåra väderförhållanden som inte Snälltåget kan påverka.

*Ett nattåg kan köra in tid under natten, så för att nattåget ska beräknas bli sent till slutstationen krävs det en försening på mer än 180 minuter vid avgång. Det är tidtabellen på den senaste biljetten som ska jämföras med den aktuella förseningen.

Jag vill avbryta min resa

För att avbryta din resa, gå till Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Avboka".

Jag vill fortsätta min resa och ansöka om ersättning

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 782/2021 artikel 17. För att ansöka om ersättning, gå till Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Försenad?" och visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.

Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller "sveda och värk".