Trafikinformation

Nedan hittar du aktuell trafikinformation för Snälltåget i Sverige. För trafikinformation i Danmark, Tyskland och Österrike hänvisar vi till stationernas avgångstavlor.

Längre ner hittar du information om planerade trafikstörningar vid banarbeten samt vad du har för rättigheter vid en försening som överstiger 60 minuter.

 

Malmö → Stockholm C

Tåg 3940 
Vagnsordning 16-10
Spår
Tid
Från
Malmö
Spår 7
08:20   Avgått
Lund
Spår 4
08:33   Avgått
Eslöv
Spår 3
08:44   Avgått
Hässleholm
Spår 6b
09:07   Avgått
Alvesta
Spår 2
09:47   09:56   Avgått
Nässjö
Spår 5
10:27   Avgått
Linköping
Spår 2
11:22   Avgått
Norrköping
Spår 7a
11:48   Avgått
Södertälje S
Spår 6
12:55   Avgått
Till
Stockholm C
Spår 18
13:16   Ankommit

Stockholm C → Malmö

Tåg 3941 
Vagnsordning 10-16
Spår
Tid
Från
Stockholm C
Spår 12
09:33   Avgått
Södertälje S
Spår 7
09:53   Avgått
Norrköping
Spår 1
10:59   Avgått
Linköping
Spår 1
11:25   Avgått
Nässjö
Spår 4
12:19   Avgått
Alvesta
Spår 3b
12:56   Avgått
Hässleholm
Spår 3
13:32   Avgått
Eslöv
Spår 4
13:55   Avgått
Lund
Spår 2
14:06   Avgått
Till
Malmö
Spår 9
14:23   Ankommit

Spårnummer och förändrade tider är preliminära och kan ändras.



Planerade trafikförändringar

Här informerar vi om planerade trafikstörningar. För akuta trafikstörningar på mer än 30 minuter skickar vi SMS till ditt mobilnummer som du angav när du bokade din resa.

Ny tillfällig busshållats i Karlskrona från 21/09/23

En ny tillfällig busshållplats ersätter Karlskrona Kungsplan. Slutdatum är inte fastställt ännu. Den nya hållplatsen ligger vid järnvägsstationen, på andra sidan Österleden. Google Maps

Ny busshållplats i Alvesta från 10/12/23

Den nya busshållplatsen hittar man enklast genom att följa skyltningen för ersättningstrafik. Nedan finns en karta över vägen till den nya hållplatsen.

Banarbete Hässleholm - Alvesta 2-3/3 och 16-17/3

Nedanstående tåg går via Göteborg

  • 3900 Malmö - Stockholm - Duved/Storlien 2/3 och 16/3.
  • 3940 Malmö - Stockholm 2/3 och 16/3
  • 3943 Stockholm - Malmö 3/3 och 17/3
  • 304 Innsbruck - Stockholm avgång 2/3
  • 3905 Duved - Malmö går direkt Östersund - Lund 16/3.

Nedanstående tåg går till och från Alvesta och ersätts med buss sträckan Malmö - Alvesta och åter

  • 3940 3/3 och 17/3 ersätts med buss Malmö - Lund - Alvesta, tåg Alvesta - Stockholm
  • 3941 2-3/3 och 16-17/3 går Stockholm - Alvesta, ersätts med buss Alvesta - Lund - Malmö.
  • 3942 2-3/3 och 16-17/3 ersätts med buss Malmö - Lund - Alvesta, tåg Alvesta - Stockholm.
  • 3943 2/3 och 16/3 går Stockholm - Alvesta - Växjö, ersätts med buss Alvesta - Lund - Malmö

Buss avgår från följande hållplatser

Banarbete Lund - Malmö 10/3, 24/3

Tåg 3943 går direkt Hässleholm - Malmö via annan bana och gör inga uppehåll på vägen.

Banarbete Öresundsbron 16-17/3

Tåg 304 från Innsbruck går till Höje Taastrup och därifrån går ersättningsbussar till Malmö C.

Banarbete Lund - Hässleholm 27-28/4

Tågen omleds och stannar inte i Eslöv.

Mitt tåg är försenat – vad har jag för rättigheter?

Dina rättigheter när ditt tåg beräknas ankomma mer än 60 minuter försenat till slutstationen

  • Du kan avbryta din resa och få återbetalning av den del du inte rest. För att få återbetalning måste du avboka din resa innan tågets nya planerade avgångstid.*
  • Du kan välja att bli ombokad till annan avgång med Snälltåget, i nuläget måste du kontakta Kundtjänst för detta.
  • Du kan fortsätta att resa och har då rätt till ersättning vid försening, om inte förseningen beror på tredje mans beteende, t ex personpåkörning, folk i spåret eller extraordinära omständigheter, t ex svåra väderförhållanden som inte Snälltåget kan påverka.

*Ett nattåg kan köra in tid under natten, så för att nattåget ska beräknas bli sent till slutstationen krävs det en försening på mer än 180 minuter vid avgång. Det är tidtabellen på den senaste biljetten som ska jämföras med den aktuella förseningen.

Jag vill avbryta min resa

För att avbryta din resa, gå till snalltaget.se/min-resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Avboka".

Jag vill fortsätta min resa och ansöka om ersättning

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 782/2021 artikel 17. För att ansöka om ersättning, gå till snalltaget.se/min-resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Försenad?" och visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.

Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller "sveda och värk".