Rättigheter vid försening
Här hittar du information om vad som gäller vid förseningar, vilka rättigheter du har och hur du kan ansöka om ersättning.
Om tåget beräknas bli mer än 60 minuter försenat till din slutdestination har du särskilda rättigheter. Du kan ansöka om ersättning för försening om tåget har ankommit mer än 60 minuter försenat till din slutdestination.
Är tåget försenat?
Du hittar information om aktuella och planerade trafikförändringar här.
Beräknas ditt tåg eller buss bli mer än 30 minuter försenat informerar vi dig även på det SMS-nummer du angav i din bokning.
Vad händer om tåget blir mer än 60 minuter försenat?
Om ditt tåg beräknas bli mer än 60 minuter försenat till slutdestinationen har du följande alternativ att välja mellan:
- Avbryta resan: Få en återbetalning av biljettpriset om du inte vill fortsätta resan.
- Ombokning: Omboka din resa till en annan avgång med Snälltåget.
- Fortsätt resan: Fortsätt resan till din slutdestination. Om tåget blir mer än 60 minuter försenat till din slutdestination kan du ansöka om ersättning vid försening.
Undantag när du reser med nattåg: Nattåg kan köra in tid under natten. För att nattåget ska beräknas bli sent till slutstationen krävs det därför en försening på mer än 180 minuter vid avgång. Det är tidtabellen på den senaste biljetten som ska jämföras med den aktuella förseningen.
Om du vill avbryta resan på grund av försening
Du kan avbryta din resa och få återbetalning av den del du inte rest. För att få återbetalning måste du avboka din resa innan tågets nya planerade avgångstid.
För att avbryta din resa, gå till Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Avboka".
För att få återbetalning (eller nytt värdebevis om resan är betald med värdebevis) måste du efter att du avbokat biljetten även skicka ett mail till snalltaget@snalltaget.se där du uppger ditt bokningsnummer.
Om du vill omboka resan på grund av försening
I nuläget måste du kontakta Kundtjänst för att omboka din resa vid försening. Mejla kundtjänst innan tågets nya planerade avgångstid på snalltaget@snalltaget.se. Uppge ditt bokningsnummer samt vilken avgång du skulle vilja bokas om till.
Om du vill ansöka om ersättning vid försening
Om du väljer att fortsätta resan och ditt tåg blir mer än 60 minuter försenat till slutdestinationen har du rätt till följande kompensation enligt EG 782/2021 artikel 17:
- Försening 60–119 minuter: 25 % av biljettpriset.
- Försening 120 minuter eller mer: 50 % av biljettpriset.
Du ansöker om ersättning via Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Försenad?" och visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.
Observera att du kan ansöka om ersättning av försening först när samtliga resor i bokningen är genomförda. Ansök om ersättning inom två månader efter förseningen.
Observera att du inte har rätt till försening om du informerades om förseningen innan du köpte biljetten eller om förseningen beror på tredje part eller på extraordinära omständigheter som Snälltåget inte kunnat förutse eller undvika (t.ex. spårspring, sabotage eller extremt väder).
Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader såsom förlorad arbetsinkomst eller sveda och värk.
Missad anslutning
Anslutningar mellan Snälltågets tåg och bussar inväntar normalt ett försenat tåg. Om vi inte kan vänta, ordnar vi så att du får åka vidare på annat sätt med nästa förbindelse eller ersättningstrafik.
Ska du resa vidare med något annat bolag än Snälltåget räknas resan som en separat resa rent juridiskt. Därför kan vi inte hjälpa dig med mer än information om nästa förbindelse. Se därför till att du har gott om tid vid tågbyten. Snälltåget ansvarar inte för att ersätta dig för nya biljetter eller för följdförseningar på grund av att Snälltåget är försenat.