Trafikinformation

Nedan hittar du aktuell trafikinformation för Snälltåget i Sverige. För trafikinformation i Danmark, Tyskland och Österrike hänvisar vi till stationernas avgångstavlor.

Längre ner hittar du information om planerade trafikstörningar vid banarbeten samt vad du har för rättigheter vid en försening som överstiger 60 minuter.

 

Inga tåg aktuella för visning.



Planerade trafikförändringar

Här informerar vi om planerade trafikstörningar. För akuta trafikstörningar på mer än 30 minuter skickar vi SMS till ditt mobilnummer som du angav när du bokade din resa.

Ny tillfällig busshållplats i Karlskrona från 21/09/23

En ny tillfällig busshållplats ersätter Karlskrona Kungsplan. Slutdatum är inte fastställt ännu. Den nya hållplatsen ligger vid järnvägsstationen, på andra sidan Österleden. Google Maps

Ny busshållplats i Alvesta från 10/12/23

Den nya busshållplatsen hittar man enklast genom att följa skyltningen för ersättningstrafik. Nedan finns en karta över vägen till den nya hållplatsen.

Banarbete vid högbron i Rendsburg, natten mot 29 april

Tåg 300 med avgång från Berlin 28 april har ny avgångstid från Berlin Gesundbrunnen 23.59 och Hamburg Hbf 03.41. Ankomsttiden till Höje Taastrup är 09.52, Örestad 10.24 och Malmö 10.55. I Malmö finns anslutande tåg mot Stockholm med avgång 12.18 med ankomst Stockholm 17.30. Det går inga direktvagnar vidare från Malmö.

Tåg 301 med avgång 29 april har fått en ny uppdaterad tidtabell med ankomst Hamburg Hbf 07.01 och Berlin Hbf 10.52.

Banarbete Lund - Hässleholm 27-28 april, 1-2 juni och 7-8 september

Tågen omleds och stannar inte i Eslöv.

Banarbete Hässleholm - Älmhult 25-26 maj och 24-25 augusti

Snälltågets avgångar går via Göteborg och går direkt från Lund via Göteborg till Södertälje Syd. Tågen stannar i Göteborg Mölndal 25-26 maj och Göteborg C 24-25 augusti.

Banarbete i Hamburg 2 juli

Tåg 300/10300 kommer istället att avgå från Hamburg-Bergedorf och stannar inte på Hamburg Hbf. Prelminär tid är 23.35.

Banarbete i Danmark 13-22 juli

Ett banarbete på Själland gör att ingen tågtrafik kan passera från lördag kväll 13 juli till måndag morgon 22 juli. Snälltågets avgångar till/från Berlin är inställda och istället körs nedanstående trafik:

13 juli tåg 305 Malmö - Hamburg - München Ost - Salzburg - Innsbruck

14 juli tåg 304 Innsbruck - Salzburg - München Ost - Hamburg - Odense med ersättningsbuss till Malmö.

18 juli tåg 305 Odense - Hamburg - München Ost - Salzburg - Innsbruck med ersättningsbuss från Malmö.

21 juli tåg 304 Innsbruck - Salzburg - München Ost - Hamburg - Malmö

Mitt tåg är försenat – vad har jag för rättigheter?

Dina rättigheter när ditt tåg beräknas ankomma mer än 60 minuter försenat till slutstationen

  • Du kan avbryta din resa och få återbetalning av den del du inte rest. För att få återbetalning måste du avboka din resa innan tågets nya planerade avgångstid.*
  • Du kan välja att bli ombokad till annan avgång med Snälltåget, i nuläget måste du kontakta Kundtjänst för detta.
  • Du kan fortsätta att resa och har då rätt till ersättning vid försening, om inte förseningen beror på tredje mans beteende, t ex personpåkörning, folk i spåret eller extraordinära omständigheter, t ex svåra väderförhållanden som inte Snälltåget kan påverka.

*Ett nattåg kan köra in tid under natten, så för att nattåget ska beräknas bli sent till slutstationen krävs det en försening på mer än 180 minuter vid avgång. Det är tidtabellen på den senaste biljetten som ska jämföras med den aktuella förseningen.

Jag vill avbryta min resa

För att avbryta din resa, gå till snalltaget.se/min-resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Avboka".

Jag vill fortsätta min resa och ansöka om ersättning

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 782/2021 artikel 17. För att ansöka om ersättning, gå till snalltaget.se/min-resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och tryck "Sök" för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna trycker du på "Försenad?" och visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.

Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller "sveda och värk".