Snälltåget tar plats på spåret

Snälltåget tar plats på spåret

I dag rullar ett helt nytt varumärke ut på de svenska spåren. Veolia transports fjärrtågsverksamhet byter skepnad och presenteras under det nya varumärket Snälltåget. Veolia Transport har tagit fram konceptet i samarbete med Acne Advertising.

– Det nya varumärket genomsyras i allt från snälla priser, till en hemtrevlig krogvagn där man kan äta varm mat på äkta porslin och så klart ett nytt utseende på tågen säger, Eva Tiséus marknadschef för kommersiell trafik vid Veolia Transport.

Tanken bakom namnet Snälltåget är att det ska associeras med priser som är snälla mot plånboken och ett vänligt bemötande. Snälltåget är en återuppväckt tågterm som i Sverige togs ur bruk på 1980-talet. Ordet kommer ursprungligen från tyskans Schnellzug som betyder snabbtåg.

– Vi vill inte bara erbjuda bra priser utan satsar även mycket att ge kommunikationen med våra resenärer en personlig prägel. Redan på nackstöden uppmuntrar vi våra resenärer att säga hej till en medresenär, säger Eva Tiséus.

I arbetet med att ta fram kommunikationskonceptet för Snälltåget har Veolia Transport samarbetat med Acne Advertising.

– Det är ett roligt uppdrag att få arbeta med en utmanare inom tågbranschen. Det känns som om det finns stora möjligheter för Snälltåget att tydligt positionera sig på marknaden och växa, säger Erik Bergqvist, creative director på Acne Advertising.

Snälltåget trafikerar sträckan Malmö–Stockholm året runt. Avgångarna ligger i första hand i anslutning till och under veckosluten. De perioder på året när efterfrågan är stor finns avgångar varje dag. Under vintersäsongen kör Snälltåget vidare från Stockholm hela vägen till Åre. På sommaren går det även nattåg på sträckan Malmö–Berlin.

Samtidigt med lanseringen av Snälltåget förenklas bokningen av tågbiljetter med ett nytt bokningssystem, som fungerar både i mobil, via surfplatta och från dator. Webbplatsen och bokningsdialogen är framtagen i samarbete med Approach.

I konceptet ingår även att Snälltåget har en klassisk restaurangvagn, som heter Krogen, tydligt utmärkt i en annan färg. Inredningen går i klassisk stil med mörkt trä, gardiner och lampor vid varje bord. Varm mat serveras på porslinstallrik och drycken i riktiga glas.


Acne Advertising

Kundansvarig: Jesper Ander
Creative director: Erik Bergqvist
Copy: Adam Springfeldt
Art director: Anna Kask
Projektledare: Sofia Orrheim
Grafisk formgivare: Moses Voigt
Originalare: Oliver Juan Svensson

Approach
Staffan Rydergård
Johan Driessen


Bilder
Ladda ner bilder: http://news.cision.com/se/veolia-transport


« Tillbaka