Frågor och svar

Här har vi samlat svar på några av våra vanligaste frågor. Mer detaljerad information finns även i våra biljettregler för tågresor och allmänna villkor för tågresor.

 

Bokning och biljetter

Jag har inte fått min mobilbiljett eller Egenutskriftsbiljett?

Mobilbiljett skickas ut ca 24 timmar före avresa. Skulle du inte ha fått din biljett då, ring oss på 0771-26 00 00. Har vi stängt på telefon, ta med din bokningsbekräftelse till tåget och prata med tågpersonalen innan du går ombord.

Har du valt "E-biljett", kika gärna i skräpposten så att E-biljetten inte hamnat där. Har du valt "Snälltågets E-biljett" får du ingen separat biljett, utan då gäller din bokningsbekräftelse som biljett.

 

Jag vill åka i färdriktningen - hur gör jag då?

För att garantera att du får resa i färdriktningen rekommenderar vi att du köper plats 19 eller 20 i 1:a klass som har vändbara stolar. Du kan boka genom att själv välja plats på vår hemsida.

 

Kan jag beställa assistans till Snälltågets avgångar?

Snälltåget erbjuder assistans vid av- och påstigning av tåget. Boka senast 24 timmar före avresa på 0771-26 00 00. 

Vid ledsagning på bemannade järnvägsstationer är det stationsförvaltaren som ansvarar för ledsagning. Snälltåget kan ta emot en sådan förfrågan senast 48 timmar före avresa och vidareförmedla ditt behov av ledsagning till stationsförvaltaren och andra järnvägsföretag vid tågbyte.

 

Jag har problem med att boka på er hemsida?

Se först och främst till att du har fyllt i samtliga fält som behövs för att komma vidare. Om du fortfarande har problem med att du fastnar i något steg i bokningen kan det bero på att du har en äldre version av webbläsare. Vår webb stödjer nedanstående webbläsare:

  • Android: Chrome och Firefox (Nexus 4 och Nexus 7) 
  • iOS: Safari och Chrome iOS (iPhone 4, iPhone5, iPad 3 och iPad mini)
  • Windows Phone: Internet Explorer Mobile v 10 (Lumia 920) 
  • Windows 7 och 8:  Internet Explorer v 8, 9, 10 och 11 (Designfel kan förekomma i IE8), Chrome v 10, Safari v 5, Firefox 16 eller senare. 
  • Mac OS X 10.8 och 10.9: Chrome v 10, Safari v 5, Firefox 16 eller senare.
  • Linux Ubuntu 12.04: Firefox 16 eller senare.

 

När kör ni till Berlin?

Klicka här för att hitta den senaste informationen om våra avgångar till Berlin och hur du bokar dem.

 

Hur får jag reda på när ni släpper biljetter till en viss avgång?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du den senaste informationen kring när vi släpper nya biljetter.

 

Försening och avbokning

Vad har jag för rättigheter om tåget är försenat?

Som resenär har du följande alternativ om Snälltåget beräknas mer än 60 minuter sent.

A) Du kan avbryta din resa och får pengarna tillbaka (gäller även biljetter som inte är återköpsbara). För att få pengarna tillbaka måste du först avboka din resa innan tågets beräknade avgångstid från din station (se nedan om hur du avbokar) och därefter ansöka om återbetalning i formuläret om restidsgaranti.

B) Väljer du att fortsätta resan och tåget blir 60-119 minuter försenat vid ankomst har du rätt till 25 % ersättning av biljettpriset och är tåget mer än 120 minuter försenat har du rätt till 50 % av biljettpriset i ersättning.

Här ansöker du om ersättning för försening.

Var förseningen redan känd när du köpte din biljett har du ingen rätt till ersättning.

 

Hur avbokar jag min biljett?

Har du en flexibel biljett kan du avboka och återköpa din biljett. Du får tillbaka 75 % av resans pris. För egen kupé på nattåg återbetalas 90 % av biljettpriset om du avbokar senast 45 dagar före avresa.

För sittplatser måste du avboka före avgångstid och för nattåg dagen före avresa.

Här avbokar du din resa om du har bokat den genom Snälltåget.se. Har du köpt din resa genom en annan återförsäljare, kontaktar du återförsäljaren för avbokning av biljetten.

 

Vad händer om tåget blir sent och jag missar min anslutande buss/tåg?

Har du en Resplus-biljett som gäller hela vägen till din slutdestination hjälper vi dig med information om och vid behov ombokning till nästa förbindelse. Är det sista förbindelsen för dagen ordnar vi med taxi eller övernattning. Har du ingen Resplusbiljett som tar dig hela vägen kan vi tyvärr inte hjälpa dig mer än med information om nästa förbindelse.

 

Ombord på tåget

Hur mycket bagage får jag ta med mig?

Du får ta med dig handbagage i  den utsträckning som du vid ett och samma tillfälle med lätthet själv kan bära in och ut ur tåget. Plats för bagage finns i regel i varje vagnsände.

 

Kan jag ta med mig min barnvagn?

Ja, men du måste fälla ihop din barnvagn innan du går ombord eftersom tågets dörrar och passager är smala.

 

Kan jag värma medhavd barnmat ombord på tåget?

Ja, på de flesta av våra dagtåg Malmö-Stockholm finns särskilda familjeplatser som du kan boka. Vid dessa är det nära till mikrovågsugn för barnmat, plats för barnvagn och toalett med skötbord. Familjeplatser finns inte på våra nattåg.

 

Får jag ha med mig sällskapsdjur ombord?

Sällskapsdjur är välkomna ombord i särskilt anvisad djuravdelning. Du får ta med dig ett sällskapsdjur per biljett. När du bokar väljer du "Djur Tillåtet" under Platsegenskaper i webbokningen. Om alternativet inte dyker upp finns det ingen djuravdelning eller så är den fullbokad.

Med hänsyn till allergiker får djur inte färdas i andra delar av tåget. På våra nattåg kan du inte resa med djur, tyvärr.

Ledarhund får medfölja även i övriga utrymmen.

 

Kan jag ta med mig min cykel?

Av utrymmesskäl är det inte tillåtet att ta med cykel ombord på våra tåg.

 

Kan jag resa med rullstol eller permobil?

Vid resa med rullstol gäller följande förutsättningar: Våra vagnar är inte i nivå med perrongen och det saknas lift till tågets ytterdörrar och du måste själv kunna ta dig ombord. Höjdskillnaden är ca 65 centimeter från plattform. Tågets ytterdörrar är ca 60 cm breda och efter vestibulen finns det passager som är 45 cm breda. Tågets toaletter är trånga och inte anpassade för rullstolar och det finns inga särskilda platser för rullstolar ombord på tåget, dessa måste fällas ihop och hanteras som bagage.

Permobil kan med dessa förutsättningar inte användas vid resa med våra tåg.

 

Kan jag köpa något att äta ombord på tåget?

Besök vår restaurangvagn Krogen, där du kan unna dig något gott under resan. Klicka här för att komma till menyn! Krogen följer med på alla våra avgångar utom på sträckan Malmö - Berlin, där vi istället rekommenderar ett besök i Stena Lines restaurang och café ombord på FS Sassnitz.

 

Kan jag boka bord i Krogen?

Nej, det går inte att boka bord i Krogen.

 

Efter resan

Jag har glömt något ombord på Snälltåget, vart vänder jag mig?

Kontakta oss genom att fylla i vårt formulär för hittegods så kontaktar vi dig när vi har fått in föremålet. Klicka här för att komma till formuläret.

 

Mitt tåg blev försenat, kan jag få någon ersättning?

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 1371/2007 artikel 17. Klicka här för att komma till formuläret.